„Dark Matter” devine cel mai recent serial afectat de nebunia multiversurilor

„Dark Matter” face o nouă incursiune în nebunia multiversurilor, operând la un nivel mai cerebral și mai realist decât epopeile cu supereroi care au explorat acest concept, de la sequelul „Doctor Strange” la „The Flash”. Cu toate acestea, după un început intrigant, acest serial de pe Apple TV+ doar subliniază dificultățile acestei narațiuni, transformându-se într-o contemplare destul de plictisitoare a alegerilor și drumurilor neexplorate.

Adaptat de autorul Blake Crouch (al cărui portofoliu include „Wayward Pines”) din romanul său, povestea se concentrează pe Jason Dessen (Joel Edgerton din „The Boys in the Boat”, care își trăiește visul actoricesc jucând mai multe versiuni ale aceluiași personaj), un fizician/profesor care pare să ducă o viață idilică alături de soția sa (Jennifer Connelly) și fiul lor adolescent (Oakes Fegley, care în zilele sale mai tinere a jucat în „The War With Grandpa”).

Deodată, Jason este nu doar răpit, dar și înlocuit de o versiune a sa, după ce a creat o cutie care îi permite să navigheze între multiversuri și o infinitate de posibilități, modificate uneori dramatic, alteori aproape imperceptibil de alegerile individuale și momentele pivot.

Motivul pentru care se întâmplă acest lucru – și ce poate face Jason pentru a-și recâștiga viața – prezintă inițial un mister intrigant, precum și o reflecție asupra modului în care o decizie poate schimba traiectoria personală și relațiile noastre, împreună cu întrebări mai largi despre ce ar putea rezerva viitorul colectiv.

Odată ce aceste premise sunt stabilite, „Dark Matter” devine mai puțin provocator pe parcursul celor nouă episoade, abordând o serie de tangent și ocoluri care nu fac mai mult decât să consume timp în timp ce Jason încearcă să-și găsească drumul înapoi acasă.

Problema principală, care afectează acest întreg subgen al științei-ficțiune, este sentimentul că nimic nu contează cu adevărat, deoarece fiecare nouă ușă/capitol cu uși care duc literalmente în universuri alternative, pare că este doar la un pas de a fi rescris sau anulat. Pe măsură ce aceste scenarii și „ce-ar fi dacă” se acumulează, situația lui Jason devine la fel de dezorientantă pentru spectator pe cât este pentru el.

„Dark Matter” are și o latură excesiv de sentimentală în reflecțiile sale asupra a ceea ce este important în viață, ceea ce înclină povestea mai mult spre călătoria particulară a lui Jason decât spre implicațiile uluitoare ale acestui portal către lumi paralele pentru umanitate.

Apple a pariat pe mai multe proiecte de știință-ficțiune ambițioase de diverse dimensiuni și scale, cu rezultate variate, inclusiv „For All Mankind”, „Invasion”, „Constellation”, „Foundation”, „Severance” (adevăratul standout din această listă) și „Silo”.

„Dark Matter” se situează undeva la mijlocul acestui grup, ceea ce înseamnă că, în cele din urmă, nu vei pierde prea mult dacă lași această ușă închisă.