În sfârșit primești notificarea că mașina electrică pe care ai comandat-o acum câteva luni este gata de ridicare. Ajungi la locație, te așezi în mașină și o pornești. Ieșind pe drum, auzi ceva — un zgomot ciudat la care nu te așteptai. Te așteptai la liniștea plăcută a unei mașini complet electrice. Dar oare este… zgomot de motor?
Da, chiar așa. Fiind obișnuiți de mult timp cu sunetul unui motor, producătorii de mașini cred că am asociat zumzetul de frecvență joasă cu performanța și calitatea. Așa că, ce fac ei? Exact – redau zgomote false de motor prin difuzoarele mașinii electrice.
Da, este destul de absurd.
Un rezumat al zgomotelor false: Pentru a fi corecți, nu toți producătorii de vehicule electrice (VE) folosesc zgomote false de motor — dar o bună parte dintre ei o fac, și par să fie împărțiți în două categorii.
Mai întâi, sunt mașinile care încearcă să emuleze motoarele reale. Mustang Mach-E face acest lucru, și sunetul diferă în funcție de modul de condus în care te afli. Dodge Hornet R/T face și el acest lucru, dar cu mai multă atenție la detalii, folosind doar anumite difuzoare pentru a asigura că zgomotul pare că vine dintr-o anumită direcție. Recent, Hyundai Ioniq 5 N a făcut știri pentru zgomotele sale false de motor menite să imite zgomotul unei mașini de raliu.
A doua categorie de zgomote false de mașină este menită să creeze o experiență mai futuristă. Mercedes-Benz a devenit oarecum faimos pentru acest lucru cu mașini precum EQS, care poate genera o gamă de sunete ciudate când accelerezi.
Clar, aceste zgomote false sunt pentru beneficiul șoferului. Există legi care impun ca mașinile să genereze zgomot în exteriorul cabinei, pentru a alerta pietonii despre prezența mașinii, de exemplu. Acest lucru nu are legătură cu ce discutăm noi aici — aceste zgomote sunt diferite de cele pe care mașinile le generează în interiorul cabinei.
Așadar, de ce fac producătorii de mașini acest lucru? Se pare că este vorba despre dorința de a simula experiența de a conduce o mașină pe benzină — și nu se oprește la zgomotele false.
Este totul despre opțiuni: Vestea bună este că, în mare parte, producătorii de mașini îți permit să oprești zgomotul interior fals — deși există unele excepții. Dar de ce este acesta setarea implicită în primul rând? Peste 30 de ani, oare vom conduce în capsulele noastre autonome auzind zgomote false de motor dintr-o epocă diferită?
Nu este nimic în neregulă în a simți dorința experienței de a conduce un vehicul pe benzină și a dori să simulezi asta în noul tău VE strălucitor. Fă cum crezi — poți pretinde că conduci o mașină de curse cât vrei.
Dar nu pot să nu mă simt un pic ridicol când aceste setări sunt implicite. Poate că sunt prea conștient de sine — dar acest lucru este valabil mai ales când conduc pe altcineva. Am norocul să conduc adesea mașini de recenzie, și soția mea nu va rata ocazia de a-și bate joc de orice mașină electrică care nu îmbrățișează liniștea care ar trebui să fie sinonimă cu experiența VE.
VE-urile nu au suflet: În mare parte, includerea unor lucruri precum zgomotele false de motor pare să aibă mult de-a face cu ideea că mașinile electrice „nu au suflet” — sau că sunt esențialmente electrocasnice mari fără personalitate.
Înțeleg. Mașinile electrice adesea se simt la fel la condus, fie că sunt crossover-uri mai ieftine precum Ioniq 5, fie VE-uri de lux precum Mercedes-Benz EQS.
Dar bazarea pe lucruri precum zgomotele false pare o cârjă — și pare foarte leneș. Producătorii de mașini se bazează pe o experiență simulată pentru a face mașinile lor mai unice, în loc să inoveze și să concureze pe caracteristici mai importante. Nu sunt sigur că aș merge atât de departe încât să spun că VE-urile sunt reținute de experiențele de condus simulate, dar pare o modalitate destul de jalnică de a răspunde criticilor care susțin că mașinile electrice sunt plictisitoare.
De fapt, nu cred că aceste tipuri de caracteristici vor persista, cel puțin într-un mod semnificativ. În afara entuziaștilor, cumpărătorii de VE-uri doresc experiența electrocasnicului mare. Ei doresc o mașină liniștită, ușor de condus, și cred că producătorii de mașini vor îmbrățișa acest lucru din ce în ce mai mult. Sper, totuși, să continue să inoveze și în acest spațiu.